torsdag 28 mars 2013

Vi måste prata!

Om två saker som är så vitt skilda som det går. Men ändock!

1. Axlar
Jag har alltid haft komplex för mina breda axlar (och min breda bröstkorg). Varit rädd för att träna axlarna eftersom jag har trott att det skulle få dem att se ännu bredare ut.

Ibland är man (läs jag) lite korkad.

För breda axlar med muskler är sjukt mycket snyggare än utan. I morse på flexpasset så förstod jag äntligen det. Lite lätt softad belysning, en stor spegel och mina snygga axlar. Jag tyckte faktiskt att jag var riktigt snygg, trots att jag var svettig och röd i ansiktet. Härlig start på dagen!



2. Brännässlan
Den där obehagliga, stingande växten. Som inte är bra till något överhuvdtaget.

Eller?

Brännässlan is the shit visar det sig dock! Den innehåller klorofyll, kiselsyra, järn, kalcium, folsyra, aminosyror, magnesium, myrsyra, serotonin, acetylkolin, glykosider, flavonoider, mangan, steroider, provitamin A och C-vitamin samt B-vitaminer i lättupptagliga former. Den är bra mot allergier, har hög proteinhalt, är full av D-vitamin (vilket är viktigt för t.ex. muskelfunktionen), lindrar PMS och renar blodet.

Bara för att nämna några saker.

Finns att köpa som te i hälsokostaffärer och kan även användas i mat (nässelsoppa, smoothies, bröd osv) och går förstås att plocka och torka själv. Om man plockar själv ska man dock hålla sig från nässlor som växer i kväverik jord eftersom nässlan omvandlar kvävet till nitrit.

Så skynda nu våren så jag får plocka nässlor!

1 kommentar:

  1. Man får göra det bästa av det man har. Och vältränade axlar är SKITSNYGGT! :-)
    Bra att du insåg det. :-)

    Och ja, nässelsoppa och kräm är supergott!

    Ha en fin påsk!

    SvaraRadera