torsdag 11 april 2013

Svaret är kanske vila

Men nä, den där styrkepeppen har inte varit med den senaste veckan. En svag känsla men inte riktigt närvarande liksom. Och när peppen inte finns så är det visst fritt fram för jämförelsemonstret att härja runt. Självtvivel och hela ohärligheten. Blicken i spegeln som säger "Äsch, det är ingen idé, det händer ju inget". Känslan av att vara svag, vara på fel ställe, vara fel.

Det kan vara så att kroppen säger "Hörrudu, nu vilar vi upp oss litegrann och landar" så jag testar det nu. I morse valde jag promenad istället för att åka till gymmet och i morgon ska jag visserligen gå på ett intervallpass på lunchen men det känns roligt. Jag ska göra saker som jag tycker är roliga just nu istället för att tvinga mig själv att göra saker som jag brukar tycka är roliga annars.

Apropå vila så har min kropp fått sig vila i form av fasta. Jag som för inte så länge sen skrev att fasta inte var min grej. Fast en krånglande mage (den sparkade bakut efter lunchen både i tisdags och igår, trots att jag åt helt olika saker) fick mig att bestämma mig för att ge det en till chans. Och det har gått bra. Middag strax efter sju och en magsnäll smoothie på blåbär, havremjölk och kokosvatten strax innan åtta och så fasta till för en timme sedan då jag åt lunch. Ingen ilska, hanterbara hungerkänslor och ingen krånglande mage än så länge. Enda problemet är att mina händer och fötter har varit iskalla hela förmiddagen, men eftersom jag ändå inte kommer att göra pf varje dag så gör det inte så mycket.

Eftermiddagskaffet kommer att få sällskap av samma sak som jag vanligtvis skulle ha ätit till frukost och så middag ikväll och nötter framför tv:n. Problemet när jag fastade sist var att jag nog inte fick i mig tillräckligt under ätfönstret helt enkelt.

I morgon går jag tillbaka till att låta frukost bli första målet och så hoppas jag att peppen kommer tillbaka under helgen. Om så är fallet så ska jag planera den kommande månaden, om inte så fortsätter jag med yoga och vila. Och försöker att inte låta jämförelsemonstret härja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar